"Végre értem, amit csak néhányan éreznek:
hamu és gyémánt, ellenség és barát,
legvégül mindnyájan egyenlők leszünk"
1966-ban alakult angol zenekar.
Eredeti felállás: Syd Barrett ének, gitár;
Roger Waters basszusgitár;
Rick Wright billentyűsök;
Nick Mason dob. |
|
1965-ben három volt cambridge-i diák együttest alapított Sigma 6 néven. A három lelkes ifjú Roger Waters, Rick Wright, Nick Mason építészeti tanulmányokat folytatott Londonban a regent Street Polytechnicben. Nemsokára nevet változtattak, így lettek ők a T-Set. Később csatlakozott az együtteshez Julietta Gale és Bob Close, valamint Roger Syd Barrett. Gale és Close távozása után Barrett két híres blues zenész - Pink Anderson és Floyd Counci - nevéből kölcsönözve - az ő zenéjükre emlékezve nevezte el a bandát Pink Floydnak Szerzeményeik megkomponálásában nagy szerep jutott Barrett kábítószeres tapasztalatainak és Waters érzékenységének. Koncertjeik, előadásaik alkalmával nemcsak zenéltek, vetítettek is, főleg színes diákat. A hangulat a kábítószerezés élményeit idézte, és gyakran aláfestő zene volt ez a tudattágító muzsika. Első nagyobb fellépésüket a Countdown Clubban tartották - öt és fél órán keresztül. Itt már a technikai viszonyokhoz képest óriási volt a hangerő. A zenekar másik kedvelt klubja az UFO volt, ahol a pszichidelikus zene rajongói gyűltek össze. Első lemezük 1967-ben jelent meg, borítóján a négy zenész elmosódott képe, a hátoldalon pedig Barrett rajza volt látható. Sajnos a töménytelen kábítószerezés lehetetlenné tette Barrett számára a további zenélést, ezért 68-ban megváltak tőle. Helyére barátja, David J. Gilmour került. Az együttes érdeklődését a film adta lehetőségek is felkeltették és a 60-as évek végétől pár évig folyamatosan hódoltak ennek a szenvedélyüknek. Az ő zenéjükkel élvezheti a nézőközönség az alábbi filmeket: More, Zabriskie Point, La Vallée, Criptal Voyager. Még 1969-ben jelent meg a dupla Ummagumma, amely lezárása korai korszakuknak. A kettős album első fele, a koncertrészletek a régi zenét idézik, a második rész elgondolásai zeneileg előre mutatnak. Az újabb korszak nyitánya az Atom Heart Mother. Ebben a hosszú, többtételes számban a rockzene olyan hangeffektus-skáláját produkálta az együttes, amelyet azelőtt még senki nem ért el, és azután sem sokan. A komolyzenei elemeken és szerkesztésen kívül, a női kórus használatán keresztül, az ipari zaj elemein át egészen a bluesalapokra épülő rockig minden értékes zenei forma előfordult benne. A következő évben két lemezük jelent meg. A Relics a régi sikerekből és a még meg nem jelent számokból összeállított válogatás. A Meddle pedig egy újabb remekmű. Ezúttal a lemez második oldalát foglalja el egyetlen szám, az Echoes. Még ebben az évben elmentek Pompei-be, ahol a füstölgő Vezúv lábánál lévő különleges hangulatot árasztó római kori körszínházban koncerteztek közönség nélkül. A jó akusztikájú amfiteátrumban új zenei hatást próbáltak ki - a tökéletes quadrophóniát. Ezután az újítás után, amit az Azimuth Coordinator tett lehetővé, a Floyd quadrophon koncertet adott, és lemezeinek is jelentek meg quadrophon változatai. A nevezetes pompei kocertet film is megörökítette. Ezután jött az 1973-as év, a rock egyik legjobb éve. Ekkor készültek a rock klasszikusainak legjobb művei, ekkor készült el az a Pink Floyd lemez, amelynek címe "The Dark Side Of The Moon" - A Hold sötét oldala. Az album mind a stúdiótechnika, mind a zenei kifejezés és megformálás világcsúcsa. A lemezt 10 szám alkotja amelyek azonban összefüggenek egymással, és így folyamatosan 44 perc muzsikát hallhatunk. Az album 27 éve szerepel a Bilboard 200-as listáján, mégpedig a legjobbak között. Több mint 38 millió példányt adtak el belőle. Az együttes nem felejtette el a régi gitárost, Syd Barrettet. Az ő életvitele, érzései, hallucinációi ihlették a Brain Damage című számot:
A holdkóros a fejemben van, a bolond a fejemben van. Felemeled a kést, véghezviszed a változást. Rendezed életem, míg ismét normális leszek. Bezárod az ajtót, eldobod a kulcsot. Valaki van a fejemben, de az nem én vagyok.
Ebben az időben a sikerek ellenére már problémák is jelentkeztek a PF közösségében. Bizonyos feszültség volt érezhető a tagok között. A túlhajszoltságot kipihenve készítették el következő, Wish You Were Here című LP-jüket, amely bizonyos vonatkozásban még az előzőt is felülmúlta. A következő lemezig nyugodt pihenés és a turnék sora váltotta egymást. Két év után megjelenik az Animals. A szövegek igen érdekesek, a közönség számára túlságosan elvontak. Az újabb lemezre ismét két évet kellett várni. 1979-ben egy majdnem teljesen Waters szerzemény látott napvilágot, a The Wall - A Fal. A lemez az első pillanattól kezdődően kirobbanó siker. Alan Parker rendezésében film is készült belőle, amely híven fejezi ki Waters gondolatait, érzéseit, véleményét a XX. századi világról. Gondolatilag és zeneileg is egységes, dramatikusan felépített mű, mely sokban már a rock operákra emlékeztet: The Trial, Another Brick In The Wall. A színpadi show, a turnék, s a fárasztó munka egyre jobban elcsigázta a tagokat, akik között az egyetértés hiánya kezdett újból megjelenni. Sokáig nem készült el semmi. A folyamatos őrlődés oda vezetett, hogy a 80-as évek elején kivált az együttesből a billentyűs Wright. 1982-83-ban készült el a Final Cut, amely teljes egészében Waters alkotás. A zene, a szöveg, ének és a téma apja halálának emléke. Az album magas színvonalú, egységes alkotás de sok olyan rész van benne amely a Falra emlékeztet. A lemez elkészülte után a maradék tagok végképp összevesztek. 1986-ig a Pink Floyd tetszhalott volt. nem történet semmi. A tagok szólóban próbálkoztak, viszonylag kevés sikerrel. A Pink Floyd név használata kapcsán bírósági tárgyalás lett. Az eredmény: a Fal és előadási joga, valamint a lemezeladások 30%-a Waterst illeti meg, a Pink Floyd név pedig David Gilmour és Nick Mason tulajdona lett. 1986-ban Gilmour hívására a szólókarriert próbálgató Wright visszatért, és így - 20 vendégmuzsikussal közösen vették fel a Momentary Lapse Of Reason című lemezüket, majd egymás után kétszer világkörüli turnéra mentek. Felszabadultak Waters elnyomása alól, de elvesztették a legtermékenyebb szerzőt, aki az első időkben mindegyikükre jó hatással volt. Tipikus se vele, se nélküle eset állt elő, ami azonban nem zavarta a Pink Floyd legenda továbbélését és a további koncerteket, illetve lemezeket.
Nagylemezek:
The Final Cut (1983)
Atom Heart Mother (1970)
The Piper At the Gates Of Dawn (1967)
Zabriskie Point (1970)
Best Of Pink Floyd (1970)
Live At Pompeii (1972)
Obscured By Clouds (1972)
The First 11 (1979)
Works (1983)
Division Bell (1994)
Pulse (1995) |
A Momentary Lapse Of Reason (1987)
Ummagumma (1969)
A Saucerful Of Secrets (1968)
More (1969)
Meddle (1971)
Relics (1971)
The Dark Side Of The Moon (1973)
A Nice Pair (1974)
A Collection Of Great Dance Songs (1985)
Delicate Sound Of Thunder (1988)
Star Profile (1998) |
The Wall (1979)
|
Animals (1977)
|
| |